Kategoria:
Ajankohtaista
F1-kausi starttaa viikonloppuna
Kaikkien aikojen pisin, peräti 21 osakilpailua käsittävä, Formula 1 –kausi alkaa viikonloppuna jo perinteisesti Australian Melbournesta.
Tallien sallittiin testata ainoastaan kahdeksan päivän ajan Katalonian radalla. Testien tuloksiin suhtaudutaan usein olankohautuksella todeten ”testit ovat vain testejä”.
Tosiasiassa vertailtaessa historiallisesti jo talven ensimmäisten testien tulosliuskoja kauden lopullisiin MM-tuloksiin, yhtenäisyys on ällistyttävän suuri! Testit antavat siis melko hyvän yleiskuvan voimasuhteista.
Lajin sääntöjä ja sitä myötä sen koko luonnetta on muuteltu edestakaisin 2000-luvulla. Välillä renkaiden vaihto on ollut kilpailun aikana kiellettyä ja tällä hetkellä välitankkauksia ei sallita, kaudella 2017 todennäköisesti taas sallitaan. Moottorit ovat muuttuneet, avattavilla takasiivillä ja jarruista saatavaa energiaa hyväksikäyttävillä järjestelmillä ohittamista on helpotettu, luistonesto on vuoron perään kielletty ja sallittu.
Sääntöjen mukana voimasuhteet ovat muuttuneet vuosien aikana useaan otteeseen. Alkavalle kaudelle lähdetään kuitenkin melko pitkälle samanlaisella sääntökirjalla kuin aikaisempaankin, joten voimasuhteissakaan tuskin on odotettavissa suurta mullistusta.
Testien perusteella Mercedes lähtee jälleen ennakkosuosikkina kauteen. Lewis Hamilton otti vakuuttavan yliotteen Nico Rosbergista viime kaudella, joten Hamilton on mestarisuosikki numero yksi.
Ferrari vaikuttaa kirineen hiukan saksalaistallin etumatkaa kiinni. Joissain spekulaatioissa on uskottu maranellolaisten olevan jopa Mercedeksen vauhdissa, mutta viikonlopun jälkeen olemme tämänkin
suhteen viisaampia.
Kimi Räikkönen saa todennäköiselle viimeiselle kaudelleen siis kilpailukykyisen kaluston ja Ferrarin päätös siirtyä etuakselissa työntötankosuositukseen suosii teknisten asiantuntijoiden mukaan Räikköstä verrattuna Sebastian Vetteliin. Vaikka auto paremmin käteen istuisikin, armoton kiire Jäämiehelle tulee, mikäli mielii tallikaverin kyydissä kestää.
Valtteri Bottas hiipunee pistetaulukossa hiukan alaspäin. Williamsin resurssit eivät riitä samaan kehitysvauhtiin terävimmän kärjen kanssa ja takaa huohottaa niskaan talven aikana petranneet Toro Rosso ja Force India. Red Bullin tarjoamaa vastustakaan ei kannata unohtaa. Olennaista Bottakselle tulevalla kaudella olisi päihittää tallikaveri Felipe Massa ja parantaa osakkeitaan kuljettajamarkkinoilla. Seuraavalle kaudelle aukeaa paikkoja kaikissa kärkitalleissa ja siirtoruletti alkaa pyörimään kulisseissa varsin pian.
Suurin muutos kaudelle 2016 tulee olemaan aika-ajojärjestelmä, jonka käyttöönotosta ja lopullisesta
muodosta väännettiin vielä viikko ennen kauden alkua. Käytännössä aika-ajot ajetaan edelleen kolmessa lyhyessä sessiossa, mutta nyt puolentoista minuutin välein tuloslistan viimeinen mukana oleva kuljettaja eliminoidaan jatkosta.
Muutoksen tavoitteena on aiheuttaa yllätyksellisempiä lähtöasetelmia kilpailuun ja siinä se varmasti
onnistuu. Kuljettajat ja tallit eivät ole olleet erityisen tyytyväisiä uudistukseen. On mahdollista, että renkaita joudutaan säästelemään ja tämä aiheuttaa tilanteen, jossa kuljettajat käyvät ajamassa kierroksensa sessioiden alussa ja viimeisten minuuttien taistelu jää odotettua vaisummaksi. Formaatin muuttuminen kauden aikana ei olisi yllätys.
Ja vielä vedonlyönnillistä näkökulmaa. Formula 1 on vedonlyöjälle lähtökohtaisesti varsin hyvä laji. Kun sääntömuutosten kanssa kimpoillaan jatkuvasti, kertoimenlaskijat eivät saa aikaisempien vuosien datasta yhtä luotettavaa perustaa analyyseilleen kuin monissa muissa lajeissa. Näin ollen lajiin perehtyneen katsojan takamatka vedonvälittäjään on esimerkiksi suhteessa palloilulajeihin pienempi. Varsinkin alkukauden aika-ajot ovat vedonlyöjälle mielenkiintoisten mahdollisuuksien aikaa.
Kaudessa on kiistatta hiukan välikauden makua, sillä teknisiä muutoksia on luvassa reilusti taas seuraavalle kaudelle ja myös kuljettajamarkkinoilla on odotettavissa isompaa liikehdintää vasta vuoden päästä.
Kuitenkin suomalaisittain kausi on edelleen harvinaisuus. Kaksi kuljettajaa kilpailukykyisissä autoissa
taistelemassa podiumeista ja jopa voitoista on tilanne, joka ei ole toistunut kuin muutamilla kausilla koko sarjan historiassa.
ESBC - Yhdessä enemmän peleistä.