Formulafaniuteni alkoi kausien 1999 ja 2000 vaihteessa. Ikimuistoiset taistelut Häkkisen ja Schumacherin välillä ovat jääneet kirkkaina mieleen ja edelleen muistan kaikkein tarkimmin kauden 2000 käänteet - todennäköisesti osaisin raportoida ulkomuistista jokaisen kilpailun keskeiset tapahtumat. Suomenkielisiä F1-lehtiäkin ilmestyi tuolloin useampia ja ne tuli kahlattua lukemattomia kertoja läpi.
Ikimuistoisimpina kilpailuina mieleen on jäänyt luonnollisesti Häkkisen ilmiömäinen voitto Spassa 2000, mutta myös Räikkösen loistavat suoritukset - muun muassa nousu 17. lähtöruudusta viimeisen kierroksen ohituksella voittajaksi Japanissa 2005 sekä samalla kaudella totaalinen dominointi Monacossa. Huikea hetki oli myös Kimin mestaruus kaudella 2007, vaikka koenkin Jäämiehen olleen vakuuttavampi McLaren-vuosinaan.
Nuoruuden suosikkikuljettajia olivat suomalaisten lisäksi Jean Alesi ja Giancarlo Fisichella, mutta tätä nykyä Räikkönen on ainut suosikki ja tuntuu, ettei uusia enää tahdo löytyä. Epäilenkin formulainnostukseni laantuvan jonkun verran, kunhan Kimi laittaa ajohanskat lopullisesti naulaan. Onneksi suomalainen tuntuu saavan vuodesta toiseen mahdollisuuden ajaa "vielä yksi kausi" Ferrarin ohjaimissa. Ferrarin nykytaso huomioiden, odotusarvo lienee että Kimi ruiskuttelee vielä 1-3 kertaa kuohuvaakin korkeimmalta korokkeelta urallaan. Toiseen mestaruuteen saumat ovat rehellisesti sanottuna todella ohuet.
Lähes 20 vuoden formulafaniuden yksi huipentuma oli viime viikolla, kun toteutin haaveeni päästä kokeilemaan aitoa F1-autoa. SpeedPassion tarjoaa käytännössä kenelle tahansa mahdollisuutta tehdä työkaverit kateellisiksi ja hurjastella muutaman kierroksen Williamsin kauden 2007 ajokilla. Itse hankin kyseisen palvelun, sisältäen viisi ajokierrosta Alastaron moottoriradalla. Tuntumaa sai hakea ensin vartin verran Formula Renaultilla.
Päivä alkoi teoriaosuudella opetellen perusasioita auton tekniikasta ja radalla käyttäytymisestä. Yllätyksenä tuli, että virheitä tulisi tapahtumaan eniten hitaissa mutkissa ja ennen kaikkea niiden ulostuloissa. Selän takana jyllää sen verran tehokas mylly, että jos ratti on vähänkin vinossa kiihdytyksen alkaessa, perä lähtee helposti alta ja sen jälkeen kyyti vastaa karusellia. Myöskin jarrutusvaiheessa ratti täytyi pitää yhtä lailla suorassa, muuten saisi nopeasti nauttia vain matkustajan roolista.
Kun siirryttiin lämmittelemään Formula Renault -autoilla, edellä mainittu nähtiin käytännössä. Kolmetoista kuskia kävi radalla ja säännöllisesti spinnanneita autoja saatiin olla työntämässä uudelleen käyntiin. Itsekin viihdyin radalla peräti kolmen mutkan ajan kunnes auto oli tukevasti hiekalla mahastaan kiinni. Jarrutusvaiheessa sattui pientä ongelmaa, kun ahtaassa jalkatilassa siirsin kengän numeroltaan 46 kaasulta jarrulle ja polkaisin osuen samalla myös jalan syrjällä uudelleen kaasuun ja auto otti vielä ylimääräisen kiihdytyksen mutkaan tullessa. Auto tyrkättiin kuitenkin nopeasti uudelleen radalle ja käyntiin.
Kevyen lounaan jälkeen oli aika siirtyä tositoimiin. Joko kuskit olivat jotain oppineet tai kunnioitus F1-ajokkia kohtaan oli suurempi, sillä nyt kalusto kesti kaikilla radalla. Veikkaan jälkimmäistä vaihtoehtoa.
Itse vaihdoin numeroa pienemmät kengät varmuuden vuoksi, mutta F1-ohjaamo oli muutenkin hivenen tilavamman tuntuinen. Ehkä se johtui siitä, että ajelin 186-senttisen (F1-kuljettajaksi jättiläinen) Alex Wurzin entiselle kalustolla. Turvavöillä suoritettiin kuljettajan sitominen penkkiin kiinni ja sen jälkeen ei tarvinnutkaan enää ihan täysillä keuhkoja käyttää hengitykseen - sen verran tukevasti oltiin paikoillaan.
Oma ajeluni sujui mukavasti. Toki tuntuu varsinkin jälkeenpäin, että meni ehkä liiankin köröttelyksi, mutta yhtäältä takaraivossa painoi edelleen vähän pikkuformulalla sattunut moka ja toisaalta ESBC suosittelee yleisestikin järkipelureille riskienhallintaa niin Alastaron moottoriradalla kuin urheiluvedonlyönnissä.
Kokonaisuutena F1-auto oli yllättävän helppo ajettava sekä teknisesti että fyysisesti - olkoonkin, että kyseessä oli hivenen riisuttu versio, jotta maallikkokin saa juonesta nopeasti kiinni. Vaikka auto radalla pysyikin, kierrosaikojen perusteella tuskin tarvitsee odotella F1-tallien yhteydenottoja kaudelle 2018 vielä vapaana olevien kuljettajapaikkojen suhteen.
Joni Liimatta / ESBC
ESBC - Yhdessä enemmän peleistä
PS. Huomaa vielä ajon jälkeinen palautekeskustelu kuljettajan ja kisainsinöörin välillä - ilmeestä voisi päätellä että jonkinlaisia F1-tähden elkeitä kuitenkin löytyy, taasko se talli oli antanut tiimin toiselle kuljettajalle sen paremman taktiikan?
ESBC:n kanssa enemmän iloa vedonlyönnistä
ESBC:n voittamisen resepti perustuu Suomen tunnetuimman vedonlyöntisijoittajan Jorma Vuoksenmaan tutkimustuloksiin ja yli 30 voitollisen vuoden kokemukseen vedonlyönnistä. Jorma Vuoksenmaa ja ESBC:n työntekijät pelaavat samaan analyysiin perustuen samoja kohteita kuin asiakkaamme.
ESBC:n sivustolta peliharrastajat ja -sijoittajat saavat ajankohtaiset sijoitusneuvot vedonlyöntiin. ESBC ylläpitää kykyään parantaa asiakkaittensa menestystä yliopistotasoisella tutkimuksella pelisijoittamisesta ja urheilusta.